Společnost United Parcel Service, známá pod zkratkou UPS, je jedním z největších poskytovatelů přepravních a logistických služeb na světě. Založena byla již v roce 1907 v americkém Seattlu a dnes působí ve více než 220 zemích po celém světě. Její typické hnědé dodávky se staly symbolem rychlého a spolehlivého doručování.

UPS přepravuje přes 24 milionů zásilek denně a obsluhuje miliony podniků i domácností. Hlavním pilířem jejího podnikání je zásilková služba, doplněná o sofistikované řešení pro řízení dodavatelského řetězce a logistiku.

V čem společnost podniká a jaké jsou její hlavní produkty

  1. Domácí zásilková služba v USA – největší segment tržeb, silná konkurence s FedEx a Amazon Logistics

  2. Mezinárodní doručování – doručování expresních a standardních zásilek mezi kontinenty

  3. Supply Chain Solutions – komplexní logistické služby pro korporace včetně skladování, celní deklarace a řízení zásob

  4. Zdravotnická logistika – specializovaná přeprava pro farmaceutické společnosti a zdravotnická zařízení

  5. Digitální řešení – nástroje pro sledování zásilek, plánování doručení a správa firemní logistiky

Na čem UPS vydělává nejvíce

Největší část příjmů společnosti pochází z domácího doručování v USA. K růstu přispívá také rozvoj mezinárodní e-commerce, zdravotnické logistiky a specializovaných služeb pro B2B klientelu. Významnou roli hraje cenová politika v prostředí inflace a rostoucí výnosy na jednu zásilku.

Tři aktuální novinky

  1. UPS oznámila partnerství s americkou vládou na rozšíření zdravotnické logistiky v rámci připravenosti na budoucí pandemie.

  2. Společnost investuje 1,4 miliardy USD do automatizace a robotizace skladů ve snaze zvýšit efektivitu.

  3. UPS zvažuje strategický odprodej části evropských logistických aktivit kvůli nízké ziskovosti.

Makroekonomický vliv na akcie společnosti

UPS je citlivá na ekonomické cykly – růst HDP, spotřebitelské výdaje a objem globálního obchodu mají přímý dopad na počet přepravených zásilek. Inflace a rostoucí mzdy však zvyšují náklady, což nutí společnost přehodnocovat svou cenovou strategii.

Vyšší úrokové sazby mohou omezit investiční apetit firem a spotřebitelů, což zpomaluje růst přepravy. Na druhou stranu rostoucí význam e-commerce a potřeba efektivní logistiky hraje UPS do karet.

Specifika společnosti:

  1. Historie dlouhá více než 100 let s globálním dosahem.

  2. Vlastní letecká flotila UPS Airlines.

  3. Vysoký objem zásilek díky B2B i B2C segmentu.

  4. Investice do automatizace a zelené logistiky.

  5. Společnost se opírá o silnou značku a dlouhodobou reputaci spolehlivosti.

Investuj do akcií UPS s XTB

Výzvy:

  1. Konkurenční tlak ze strany Amazon Logistics a FedEx.

  2. Růst personálních nákladů a nedostatek pracovních sil.

  3. Potřeba snižování emisí a ekologických dopadů.

  4. Nároky velkých klientů na přesnost a rychlost.

  5. Fragmentace evropského logistického trhu.

Rizika:

  1. Výkyvy cen paliv a energií.

  2. Geopolitická rizika ovlivňující globální přepravu.

  3. Regulační omezení v jednotlivých zemích.

  4. Potenciální stávky a nespokojenost odborů.

  5. Ztráta velkých B2B kontraktů kvůli digitalizaci.

Technická analýza

Akcie společnosti UPS ($UPS) se sice obchodují v cenovém poklesu, ale v současné době testují hodnotu silného supportu, který vznikl mezi lety 2013 - 2020. Akcie reagují na spodní hranu tohoto supportního levelu a již můžeme pozorovat jejich růst. Prozatím se ovšem nejedná o nic zásadního a vzhledem k dlouhodobému cenovému poklesu by bylo dobré, aby se cena akcií ustálila v postraním trendu. To by totiž výrazně pomohlo stanovit jejich aktuální férovou cenu. Na cenovém grafu je poměrně hodně potencionálních rezistentních zón. Návrat akcií na vyšší cenové úrovně tak bude záviset hlavně na síle případného pozitivního fundamentu.

Měsíční akciový graf společnosti UPS

Závěr

Společnost United Parcel Service je páteří globální logistiky a jedním z klíčových hráčů moderního dodavatelského řetězce. Ačkoliv čelí řadě výzev od nákladového tlaku po konkurenci Amazonu, její investice do technologií a diverzifikace služeb ji předurčují k dlouhodobému přežití a ziskovosti.

Pro investory je UPS zajímavou defenzivní volbou s pravidelnou dividendou a expozicí na rostoucí segment e-commerce. Otázkou však zůstává, zda si společnost udrží marže v prostředí měnící se ekonomiky a sílící konkurence.