Společnost Ryanair, jeden z největších evropských nízkonákladových dopravců, očekává, že Boeing zvýší svou měsíční produkci modelu 737 MAX z dosavadních 38 na 42 letadel do října letošního roku. Toto očekávání vyjádřil generální ředitel Ryanairu Michael O’Leary poté, co jednal se Stephanie Pope, šéfkou divize komerčních letounů společnosti Boeing. Zvýšení produkce však závisí na tom, zda americký Federální úřad pro letectví (FAA) zruší stávající limit 38 letadel měsíčně, který byl zaveden po incidentu z ledna 2024, kdy se během letu u stroje Alaska Airlines 737 MAX 9 uvolnily čtyři šrouby.
Proč FAA drží výrobu Boeingu na uzdě
FAA limitovala výrobu Boeingu na 38 letadel měsíčně v důsledku bezpečnostních obav. Boeing musí nejprve prokázat, že kvalita výroby byla výrazně zlepšena, než bude možné tento limit zvýšit. Úřad aktuálně plánuje provést tzv. "tabletop exercises", tedy scénářová cvičení s Boeingem, která mají simulovat možné rizikové situace. Výsledky se očekávají do konce září.
Boeing cílí na 47 letadel měsíčně
Boeing plánuje postupně navýšit výrobu na 42 strojů měsíčně a během následujícího půlroku až na 47 letounů. Podle generálního ředitele Kellyho Ortberga se výrobní procesy stabilizovaly a úroveň vadovosti klesla o 30 %. To by mělo posílit důvěru investorů i zákazníků, že společnost zvládne expanzi bez opakování minulých problémů.
Pro Ryanair je zvýšení produkce zásadní. Aerolinka očekává dodávku desítek letadel MAX, včetně největší verze MAX 10, která má snížit provozní náklady na sedadlo o 15 až 20 %. Boeing už slíbil, že 25 letadel MAX 8 dorazí dříve, než se čekalo, a to do října 2025 místo jara 2026. To posílí kapacitu Ryanairu v hlavní sezóně.
Rizika pro letecký trh a záložní plány Ryanairu
Michael O’Leary připustil, že riziko představují potenciální cla na americké letouny v Evropě i USA. Pokud by cla vstoupila v platnost, Ryanair by se snažil minimalizovat náklady přes Velkou Británii. Dalším rizikem je certifikace MAX 10. V případě, že by se Boeing opozdil, Ryanair má dohodu na alternativní dodávky modelu MAX 8 v roce 2027.
Co to znamená pro investory
Navýšení produkce Boeingu na 42 letadel měsíčně představuje důležitý signál nejen pro samotnou společnost Boeing, ale i pro letecký sektor jako celek. Pro investory je klíčové, že:
-
Stabilizace výroby naznačuje, že Boeing postupně zvládá dřívější krizi důvěry a kvality. To může dlouhodobě podpořit akcie společnosti.
-
Ryanair posílí svou flotilu rychleji, než se očekávalo, což může snížit jednotkové náklady a zlepšit marže aerolinky.
-
Rizika přetrvávají, zejména v oblasti regulace a cel, což může krátkodobě zvyšovat volatilitu akcií Boeingu i evropských aerolinek.
-
Růst kapacit v Evropě posílí konkurenční tlak v nízkonákladovém segmentu, což může ovlivnit cenovou politiku a ziskovost i dalších dopravců.
-
Dlouhodobě mohou těžit investoři, kteří sledují trend obnovy flotil a rostoucí poptávku po letecké dopravě, která se drží nad předpandemickými úrovněmi.
Technická analýza akcií Boeing
Akcie společnosti Boeing ($BA) letí vzhůru a blíží se k hodnotě velmi důležité rezistence. Tato rezistence se nachází kolem ceny 260 USD za akcii s tím, že se jedná o předchozí cenová maxima. Pokud by se akciím podařilo tuto úroveň rezistence prorazit, stane se z ní support. Akciím by se tak otevřela cesta na vyšší cenové úrovně. Naopak bude-li rezistence akciím bránit v růstu i tentokrát, nejspíše jejich cena klesne zpátky do poměrně širokého pásma konsolidace s cenovým minimem okolo 120 USD za akcii.
Závěr
Očekávané navýšení výroby letounů Boeing 737 MAX představuje pozitivní krok pro letecký průmysl a zejména pro Ryanair, který díky němu získá možnost posílit svou konkurenceschopnost. Pro investory jde o signál, že Boeing dokáže postupně obnovit důvěru trhu a splnit náročné požadavky regulátorů. Zároveň se ale potvrzuje, že letecký sektor zůstává citlivý na geopolitické i regulatorní vlivy. Vyšší produkce sice může být katalyzátorem růstu, ale investoři by měli hlavně sledovat, zda si Boeing udrží stabilní kvalitu a Ryanairu se podaří plně využít výhod nové flotily v prostředí stále silnější konkurence.