Shrnutí článku
• Výsledky téměř podle očekávání
• Provozní zisk mírně slabší
• Náklady KLM nadále rostou
• Slabší výnosy dálkových linek
• Výhled 2025 potvrzen
Společnost Air France KLM oznámila výsledky za třetí čtvrtletí, které byly převážně v souladu s očekáváním analytiků. Skupina potvrdila svůj výhled na rok 2025, i když se musela vyrovnat s vyššími náklady a provozními komplikacemi, které zasáhly především její nizozemskou divizi KLM. Třetí čtvrtletí bývá nejsilnějším obdobím evropských aerolinek, protože zahrnuje hlavní letní sezonu s nejlukrativnější poptávkou.
Tlak na evropské aerolinky
Evropské letecké společnosti se v posledních měsících potýkají s nižší poptávkou na trasách mezi Evropou a Spojenými státy. Ve výsledcích Air France KLM je to vidět hlavně v ekonomické třídě, kde výnosy dál klesají. Naopak business a prémiové třídy si udržely solidní zájem, i když samy o sobě nedokážou vyrovnat slabší poptávku v ekonomické třídě.
Air France provozuje jednu z nejrozmanitějších dálkových flotil v Evropě a jako jedna z mála aerolinek stále nabízí samostatnou první třídu La Première na vybraných trasách.
Reakce trhu a detaily výsledků
Akcie Air France KLM klesly po zveřejnění výsledků o téměř 15 %. Investoři reagovali zejména na nižší provozní zisk, který činil 1,20 miliardy eur. Konsensus analytiků podle průzkumu LSEG počítal s hodnotou 1,27 miliardy eur. Provozní zisk zůstává meziročně vyšší, protože ve stejném období minulého roku skupina čelila mimořádným nákladům spojeným s olympijskými hrami v Paříži.
Samotná Air France vykázala provozní zisk 799 milionů eur, což představuje nárůst oproti 732 milionům eur z předchozího roku. Tento výsledek odráží vliv olympijských her, během nichž část cestujících preferovala jiné destinace mimo francouzskou metropoli.
Provozní marže skupiny dosáhla hodnoty 13,1 %. Oproti loňsku jde o mírné snížení, které souvisí především s vyššími náklady v KLM a s výkyvy měnových kurzů.
Technická analýza akcií $AF.PA
Akcie společnosti Air France se obchodují v agresivním cenovém poklesu, ale na úrovni supportu. Ten je tovřený proraženými předchozími maximy a navíc se nachází na psychologické ceně 10 EUR. Prozatím nepozorujeme žádnou nákupní aktivitu, takže pokud by pokles pokračoval, může dojít k průrazu supportu. V takovém případě akcie mohou klesnout až na swingové low okolo ceny 7 EUR.
Výkonnost jednotlivých segmentů a problémy v KLM
Skupina těžila z nižších cen paliva a z vyšší poptávky v business třídě a dalších prémiových třídách. Naopak ekonomická třída na letech do Spojených států zůstala pod tlakem. KLM čelila nižším výnosům v ekonomické třídě a zároveň nákladným pracovním sporům, které proběhly v září. Vyšší náklady se týkaly také údržby a poskytovaných služeb, což se promítlo do mírného zvýšení čistého dluhu skupiny.
Transavia zaznamenala slabší rezervace během letní sezony. Skupina tento vývoj přisuzuje vyšším letištním poplatkům na amsterdamském letišti Schiphol, které vedly ke zvýšení cen letenek.
Závěr
Air France KLM potvrdila, že v roce 2025 očekává růst kapacity o 4 až 5 % oproti předchozímu roku. Skupina sází na stabilní poptávku v prémiových třídách, vyšší efektivitu provozu a postupné zotavení některých dálkových linek.
I přes provozní výzvy zůstává výhled společnosti stabilní a vedení označilo výsledky třetího čtvrtletí za důkaz odolnosti skupiny v náročném tržním prostředí.

